Friday, November 11, 2011

Switzerland 2011

Walaupun kini dah 5 bulan berlalu ... namun aku masih lagi teringat ingat akan keindahan alam semulajadi Switzerland ...

IMG_2028_6_7
Masih lagi terasa akan kedamaian dan keindahan gunung ganang yang terdampar di hamparan hijau dengan puncaknya yang bersalji ... arrrgggg sungguh indah sekali ... SUBHANALLAH!


Maka Terimallaaaaaahhhhhh ........

IMG_1720
Actually Aku tak pernah sampai lagi ke bahagian bahagian Europe nih. Dan Switzerland adalah di antara negara yang INNNGGIIINNNN sangat aku lawati!!! So selepas breakfast kat Disneyland, kami pun terus ler perjalanan menuju ke Kanderstag, Switzerland ... and memang aku tak tau ianya di mana dan berapa jauh dan macam mana. Aku solely depend kat GPS Che F jer .... mana dia bawak aku just ikut sahaja .... ada pro and kon dia ... pro dia, it is UNEXPECTED JOURNEY .... you are so thrilled to know ke mana arah tujuan kita ... walaupun kita tau destinasi kita, namun kita tidak tahu ianya di mana dan sebagainya ... Thrill sangat!!!

IMG_1721
Perhentian kami yang pertama adalah di antara sempadan Peranchis dan Swiss .... ramai orang berhenti di sini ... yang nak ke Italy pun lalu kat jalan nih .... sampai kat sini pun, aku masih tak dapat fikirkan Kanderstag tuh kat mana .... dan lalu bandar apa ... memang ler kita tau nama nama bandar di Switzerland ... tapi kot mana??? Tak tau!!! Dan ntah kenaper lak , aku tak bother pun nak beli peta ker apa .... aku just redaaahhhh gitu jer ...

IMG_1727
Perjalanan agak jau jugak ler ... iya ler, kami bertolak seawal kul 9 pagi dari Disneyland , so dah nak dekat kul 4 lebih gitu baru nak sampai ke Kandesrtag ... namun, perjalanan yang jauh tak terasa kepenatannya (memang ler tarasa jauh sebab dah jauh kan) ... perjalanan bila masuk Switzerland jer, rasa seronokkkkkk sangat ... tengok gunung ganang terhampar indah ... anak anak sungai yang bersih dan jernih mengalir deras .... terasa macam nak berhenti dan tidur kat situ gak ... memang teruja sungguh!!!

IMG_1729
Nak sampai sini, maaakkkk oooiiiii ... naik gunung berliku liku pelbagai .... dah ler hujan turun ... so kita ni ala ala very very careful and tersipu sipu membawa kereta ... kereta kereta kat belakan ala ala dah tak sabar nak potong kita kita orang hehehehe .... Hotel nih aku book melalui booking.com .... memang puas hati sangat dengan hotel ini walaupun harganya ala ala macam duduk kat Dar Tawheed gak ler .... tetapi PUAS HATI!!! Dengan service dia, dia view dia .... priceless!!!

Kanderstag
Since hotel ni betul betul kat tepi kaki gunung ... ada ski resort lagi ... so view dia memang apa orang melayu kata ... Breathtaking View gitu!!!!

Switzerland Memori Indah ...
Kawasan hotel ni ... Subhanallah ... cantiknya view .... aku rasa macam nak bermastutin kat sini jer ...

IMG_1746
Jadi keesokannya, kami pun siap siap ler makan pagi ... (iya .. ada maggi , ada sausage dan nugget, ada nasi, ada lauk ikan salmon, ada serunding Kak Nani, ...) memang heavy and kenyang ler hehehehhe (masak ler ... bawak rice cooker kaaannn) so keluar ler posing posing ... seronoknya sebab sejuk , walaupun dah masuk musim panas kaaannnn .... Destinasi kami hanya lah nak ke Lake Oeschinen ... sebab ski lift dia betul betul kat sebelah hotel jer .... ni tentu kalau waktu winter seronok tinggal kat sini kannn ... keluar keluar hotel jer terus ski lofe gitu!!!

IMG_1759
Seronok naik ski lifet nak ke puncak gunung ... dan tasik ni lak terletak kat atas puncak gunung ... so memang seronok ler ...

IMG_1761
Dari lift nak ke Tasik tuh agak jauh ... dalam beberapa kilometer gitu ... tetapi di sebabkan cuaca yang cantik dan pemamdangan yang indah ... tidak terasa kepenatan nya ... malah teruja lagi ada!!!

IMG_1762
Macam mana tak teruja, dengan pemandangan yang terbentang indah ni ... ala ala Syurga di Duniawi yang sementara sahaja .... rumput terdampar bak karpet karpet indah!!!
Terus teringat akan keindahan Syurga seperti cerita di dalam Quran antaranya surah Al Ghasiya, Surah Al Waqiah, Surah Al Bayina (iya ler surah surah yang kita hafal jer ler ...) Dan dalam Al Quran bila cerita bab syurga, ada kisah yang syurga ini ada mata air / sungai yang mengalir ... so ala ala tengok akan sungai mengalir nih, terus insaf ... Agar dengan rahmat Allah, syurga buat kita semua. Amin.

IMG_1765
Kami terus berjalan ... dan berjalan dan tidak lupa untuk mengucapkan syukur kepada Allah kerana telah diberi kesempatan untuk melihat bumi Allah yang indah ini ... tidak tergambar oleh petikan kamera ... tidak terucap oleh bait bait puisi yang indah ... hanya lafaz Subhanallah, walhamdullilah ... Allahu Akbar ... mampu ku lafazkan ....

IMG_1779
Petikan dari Al Quran surah Al Ghashiya ...

Dan keadaan gunung-ganang bagaimana ia ditegakkan? (19)

(Gambar hanya sebagai hiasan ... heheheheheh)

Kanderstag
Indahnya ciptaan Allah.

IMG_1784
Akhirnya sampai ke destinasi setelah seronok berjalan kaki .... Alhamdullilah ... rasa puas dan berbaloi ... sebab pemandangan yang amat cannnttiikk!!!!!!!!!!!!

Kanderstag
Memang terlalu indah untuk diucapkan .. terlalu indah untuk digambarkan ... hanya Allah yang tahu betapa indahnya ... Aku rasa AMAT BERSYUKUR dengan nikmat Allah yang diberi. Diberinya aku berpeluang untuk kemari ... untuk menikmati keindahanya ciptaanNya. Alhamdullilah

IMG_1795
Aku suka sangat ... tenang sangat .... Alhamdullilah ... Alhamdullilah ... Alhamdullilah.

IMG_1786a
Dalam bentuk di olah

IMG_1800
Disebabkan aku memang terlalu suka ... so aku abadikan gambar kenang kenangan di sini ... yg kini aku masih boleh lagi terasa akan keindahanya ....

IMG_1816
Salah satu my favorite pictures ... aku suka sangat akan gambar nih ... ni waktu Aisyah rehat selepas termuntah kat tepi denai .... so dia tgh nak relax ... sampai skg aku masih terasa akan kedamaian puncak gunung dan keharuman segar bau bauan pine dan sebagainya .

Fun on The Mountain
Aku bagi tajuk mosaic ni FUN ON THE MOUNTAIN gitu ... memang seronok ... dan kawasan kable car tuh dia ada buat lak macam slide / lug (lupa lak the exact name dia)

IMG_1819
Actually memang seronok betul jalan jalan kat atas gunung nih .... pemandangan amat cantik sekali!

IMG_1815
Masa untuk meninggalkan kawasan tasik ini dan pulang semula ke bawah ...

IMG_1827_5_6
Begitu rasa sayang nak tinggalkan keindahan kawasan ini ...

IMG_1839_7_8
Afiq pun rasa macam malas nak turun semula ke bawah tuh ...

IMG_1830_28_29
perjalanan pulang ...

Cukup dulu buat yang ini ... nanti aku sambung semula ... meanwhile, boleh browse my Flickr ... ada banyak lagi gambar gambar yang di ambil ....

Friday, October 21, 2011

Sepagi Di Tepian Pantai Laut Merah

Minggu ni, Company aku ada buat SABIC EMPLOYEE OPEN DAY di Hotel Movenpick. So pada weekend ni, aku tak ada ler plan apa apa .... just plan a very relaxing weekend.

Weekend di Yanbu, selalunya pepagi aku dah isteri serta anak anak akan ke TASTE OF YANBU di Ballad untuk pekena Burri, Tosai , Masalodeh dan sebagainya ... tetapi pagi ni kami di temani oleh Keluarga Hj Fadeli dan Hj Khairuddin.

So lepas makan makan , Hj Khairuddin ada plan nak ke tepian pantai di ballad ... so aku just ikut jer ....

Maka Terimalaaaaaahhhhhh ........

Picture 074
Alhamdullilah .. Yanbu mempunyai pantai yang luas terbentang ... teringat waktu di Malaya dulu, baik zaman kanak kanak, zaman remaja, zaman bujang dan zaman dah berfamily, aku amat excited kalau nak ke Pantai untuk mandi manda ... dan sebut mandi manda ... aku teringat ngan Ibu dan Arwah Ayah ku .... Limau dan Epal septi .... hanya aku dan beberapa adk beradik aku sahaj yg tau akan ungkapan limau dan epal sepeti dan PD ...

Picture 059
Sungguh luas pantai yang terbentang ...

Picture 058
Apalah pantai andainya tiada anak anak bermain istana pasir kaaannn ...

Picture 062
Memang pantai mempunyai tarikan khas buat diriku ...

Picture 061
Manusia dan Bayang Bayang ... ibarat kehidupan dan dunia ... selagi di kejar selagi itulah dia akan lari ...

Picture 063
Laut yang Luas terbentang .....

Picture 068
Suka tengok rumpai yg terdampar di pantai ... cantik geometry dia ...

Picture 069
Berbulu bulu ...

Picture 070
Kerikil kerikil pantai ...

Picture 072
Batu

Picture 071
Batu dan Air

Picture 073
My favorite ripple ....

Puasa 2011

Walaupun kini dah masuk bulan Haji ... atau dengan kata lain, musim haji .... namun catitan blog ni baru nak melangkau ke bulan Puasa 2011 ....

Puasa 2011 ... sungguh indah dan apa yang pasti ... (setiap benda yang telah berlalu) ianya menjadi sebuah memori ... maka , sukalah aku nak berkongsi secebis memori tersebut melalui paparan paparan petikan camera ku ini ......

Maka Terimalaaaaaahhhhhh ........

Picture 001
Puasa dan berbuka adalah ibarat laut dan pantai .... tidak boleh dipisahkan .... Kalau dah puasa, kenaler berbuka kan ... Inilah makanan "ruji" apabila kita ke Masjidil Nabawi ... Tapi kalau nak dapat juice, fruit dan makanan nasi/ayam , kena ler duduk di luar / dataran Masjid.

Picture 002
Sebaik sahaja habis waktu bekerja, kami rakan rakan Yanbu, telah bersama sama ke Madinah untuk berbuka di sana ... Alhamdullilah, perjalananan hanya memakan masa dalam 2 jam sahaja dan tidak terasa kepenatannya ... terutama pabila Pak Zikhan yang tukang drive nya ... kita just tolong jadi penglipur lara jer ...

Picture 003
Seronok gak ... sebab lepas kerja terus ke Madinah .... and kita ornag boleh pilih samda nak makan berata (duduk di Dataran) atau makan ringan (di dalam masjid). Pada Puasa tahun ni lak, waktu berbuka ranges nya dari kul 6.45 to 7.15 ....

Picture 004
Kami masih mempunyai masa yang terluang untuk bersiap siap sebelum berbuka ... dan masih mempunyai waktu untuk berzikir dan membaca Al Quran

Picture 005
Happy face dengan nikmat Allah yang diberikan ... nikmat untuk datang berbuka di Masjidil Nabawi ... Alhamdullilah ya Allah ...

Picture 006
Dengan misi SATU TUJUAN dan SATU HARAPAN .... SYURGA ALLAH ... wajah wajah sabar dari pelbagai pelusuk negara ... menantikan waktu berbuka, di mana salah satu NIKMAT bagi orang orang yuang berpuasa ...

Picture 007
Berpuasa kerana ALLAH ... tidak mengira bangsa dan darjat ...

Picture 008
Selepas solat Maghrib ... kita boleh lihat bagaimana cekapnya para pekerja membersihkan masjid dgn sampah yang bertimbun nih ... dan selepas solat, selalunya, ramai yang akan offer teh pudina segar atau pun arabia coffee ... dua dua I LIKEEEEE ...

Picture 009
Alhamdullilah ... kesempatan yang ada juga telah di ambil untuk ke Mekah. Pada Hujung Minggu pertama dan Kedua, kami telah ke Mekah untuk mengerjakan Umrah dan berpuasa di sana ... Alhamdullilah ya Allah dengan rahmat dan nikamt yang diberikan

Picture 010
Ramai manusia mengambil kesempatan untuk mengerjakan Umrah di Bulan Ramadhan kerana ada hadis sahih yang mengatakan umrah di bulan Ramadhan seolah olah mengerjakan Haji bersama sama Rasullulah SAW.

Picture 011
Umat manusia memang ramai pada waktu Bulan Ramadhan ... setanding sewaktu musim haji ...

Picture 019
Memang kagum melihat para pekerja ini membersihkan kawasan masjid ... sungguh cekap dan kemas serta pantas ... TAHNIAH!!! Lihatlah sampah yang ada ...

Picture 023
Ini adalah menu di dalam Masjid Nabawi ... dan Di Madinah , di katakan roti ni adalah roti khas Madinah ... aku suka sangat ... dan aku juga suka akan ala ala "dodol" Kurma tuh!!!

Picture 025
Kali ini kami makan di dalam masjid lak ...

Picture 027
Alhamdullilah, Masjid Nabawi masih selesa dan mempunyai ruang yang banyak walaupun di bulan Ramadhan ... Alhamdullilah

Picture 030
Yang ini menu di Dataran Kaabah ... berbuka di Hadapan Kaabah ... Alhamdullilah

Picture 031
Waktu waktu yang amat mustajab utk berdoa ... berdoa sebelum berbuka

Picture 033
Duduk, berdiri, bertawaf ... semuanya tidak melepaskan saat saat keemasan untuk berdoa ...

Picture 035
Berdoa dan berdoa ... optimisekan peluang ... berdoa sebelum berbuka

Picture 037
Sementara menanti waktu berbuka ...

Picture 039
Alhamdullilah ... masjid masjid di Saudi ni agak selesa dengan Aircond yang full blast .... lepas tuh kalau bulan puasa , waktu terawih, di sediakan air air botol mineral ... memang selesa untuk beribadah ... I likeeeeeeee

Picture 044
Bila selesai Maghrib, bumbung Masjid Nabawi ni di buka , sol memang cantik ler view kalau kita dongak tgk ....