Monday, December 29, 2008

Terima Kasih .......

Apabila sesuatu itu di hadapan mata kita, mungkin bagi kita tak terasa apa apa akan kehadirannya .... tetapi apabila ianya berada jauh di mata, maka kita akan terasa akan kehilangannya ... itulah lumrah alam .....

Maka Terimaaalllaaaahhhhhhhhhhhhhhh ...............


Ini bukan promosi atau iklan Kicap Cap Kipas Udang ... tapi ini adalah dedication aku untuk mereka mereka yang telah bersusah payah membawa botol botol kicap untuk aku dan keluarga di sini. Terima kasih dari kami sekeluarga buat Halim Ismail, Nizam - Labu, Rosli Ibrahim, Ramli Mohamad (kot kot ada nama yang aku terlupa ... aammppuunnn) ... kerana sudi untuk MENGHADIAHKAN kami sekeluarga KICAP CAP KIPAS UDANG ... (Yang mana sebelum tuh, Zainuddin Ali juga telah menghadiahkan DUA botol Kicap untuk kami sekeluarga)


Bukan apa, di Saudi nih, memang aku tak jumpa lagi ada jual Kicap dari Malaya ... kicap dari Indonesia (ABC) memang ada ... tapi tak ler sesedap KICAP CAP KIPAS UDANG kannnn ... Dan kepada sesiapa yang akan balik tuh, hehehehe faham faham ajer ler yaaaa .... memang aku nak KICAP CAP KIPAS UDANG hehehehe ... sebab so far dalam masa yang terdekat ni, tak ada dalam calendar aku lagi untuk balik ke Malaysia ....


Serai ... dah besar dan subur dah serai yang di tanam dan di jaga oleh Isteri aku nih ... untuk serai, aku tak ada masalah sangat, sebab kedai Indonesia di Madinah, mekah atau Jeddah ada jual dengan harga SAR 15 sekilo ... so kalau aku ke Madinah, aku akan beli dalam dua kilos and simpan dalam peti ais ... so tak susah sangat ....
Pokok Selasih ..... tak ada kena mengena dengan pantun

Nasi Lemak Buah Bidara, Daun Selasih Saya Lurutkan ...... memang tak ada kena mengena ... aslanya aku ambik anak pokok selasih ni kat Masjid kat umah aku ... senang hidup pokok nih , dengan syarat siram ia hari hari .... subur ler dia ....

Pokok Kangkung .... dah dua tiga kali di petik and masak Kangkung Belacan dah ... petik tanam petik tanam .... pun senang jugak hidup ....


Satu satunya pokok kunyit .... Kunyit memanga da jual kat STAR / PANDA di sini ... tapi malangnya daun Kunyit tak ada jual .... so nasib baik ler pokok nih nak hidup .... harap harapnya segar ler dia .....

Delima ni makin hari makin membesar ... tak tau ler rasanya macam mana ....


Untuk musim buah kali ni, aku rasa , pokok delima ni cuma da dua biji buah ajer ler ....

Aisyah nyenyak tidur ... gambar ni aku ambil lepas aku ambik gambar buah delima ... since sekarang ni YIS cuti ... and kita orang pun tak ada plan apa apa, dia hanya lepak and tidur and main games ajer kat umah .....


Afiq .. walaupun dah besar , tapi setiap pagi bangun mesti buat perangai nangis nangis dulu .... tak nak kat aku ... tapi lama lama , dia akan datang jugak kat aku .... tak faham ... apa dia dapat ngan menangis pagi pagi hari!!!


Sekarang ni hanya Iman ajer yang kena ke sekolah ... sebab sekolah Arab tak cuti ... semalam wife dah pergi ke sekolah Iman untuk bayar duit yuran dia ....


Afiq suka ambik gambar ....

Inilah my favorite .... PETAI .... kalau kat Madinah, sepeket harganya SAR 12 sahaja ... elok elok petai dia ... memang puas ler aku makan .. setiap kali ke Madinah, aku akan beli beberapa paket .. so faham faham ajer ler kannnn .....
.. Afiq amat mengidamkan kuih Baulu .... so wife aku masak kuih baulu nih .... tapi aku lak ambik gambar tapi salah ... sebab sepatutnya kuih baulu yang atas ni adalah bontotnya ... aku ingat ini patut kat atas ....

Thursday, December 18, 2008

Perjalanan Haji ....

Alhamdullilah ... segala puji dan syukur buat Tuhan yang maha Pengasih lagi Penyayang .... Kami seramai 40 orang dari Yansab dan 10 dari YUC/YIC telah selamat menunaikan Ibadah Haji yakni Rukun Islam yang Kelima ... Allah dengan Rahmat nya telah mempermudahkan perjalanan Haji kami ... dan kami semua berdoa agar Ibadah Haji kami di terima Allah dan kami mendapat Haji yang Mabrur ....

Pada asalnya, anak aku yang bongsu patut ikut serta aku dan isteri, tetapi pada saat saat kami nak berangkat, dia tak nak ikut ... dia nak stay ngan Akak akak dia di Yanbu .... maka terpaksalah aku meninggalkan Afiq di Yanbu bersama sama ngan akak akak dia di bawah pengawasan anak anak Zuraili .....

Maka Terimaaaaallllaaahhhhhhhhhhhhhhhh .......................

7 Zulhijjah 1429 - Jumaat jam 10.45 pagi - Sebanyak dua buah coaster telah di hantar oleh syarikat Sameer untuk jemaah kami yang seramai 50 orang ....

Semangat gotong royong begitu menebal di dalam jiwa anak anak Malaya ... yang mana tak pergi haji pada tahun ini, siap datang menghantar kat Masjid An Nawa lagi ... pass tuh siap tolong susunkan beg beg di atas bas lagi!!! Terima kasih di atas kerjasama kalian ....

11.30 pagi - Bas sudah sedia untuk bertolak ... sampai di Rest Area sebelum Yanbu punya Check Point, bas telah berhenti ... sebab nak isi minyak ... and since dah masuk waktu Solat Jumaat, so kedai minyak mana ada bukak kaann .... so terpaksa ler kita orang berhenti di kawasan Rest Area ini untuk bersembahyang Jumaat .....

Alkisah menunggu da tunggu nih ... selesai sembahyang Jumaat dan Driver ni isi minyak and beli minuman pelbagai, dia masih lagi menunggu ... terpaksa menunggu bas bas dari Yanbu Ballad pulak .... so tungguuuuuu ajer ler ....

Perjalanan yang selalunya memakan masa 4 jam untuk kami ke Mekah telah memakan berjam jam gitu hehehehe (Tapi tak ada lak sesapa yang dalam bas itu hilang jam atau jam dia orang dissapear kena makan gitu!!!)

Bas ini menyediakan pakej makanan ringan untuk alas perut ... ala ala macam Lunch Pack gitu ler ....

3.50 petang -- kami sampai di Juhfah , iaitu Meqat bagi kami di Yanbu. Di Meqat ini kami berniat HAJI ... di mana kebanyakan dari kami membuat HAJI IFRAD (Hanya melakukan HAJI sahaja).... dan ada dua orang yang membuat Haji Tamattuk ... yakni melakukan Umrah dahulu kemudian Haji .....

Maka apabila kami sudah Berihram dan Berniat di Meqat maka terlaksana / sempurna sudah Rukun Haji yang Pertama (Niat) dan Wajib Haji yang Pertama (Niat Ihram ni Meqat). Dan bermulalah Wajib Haji yang Kedua iaitu meninggalkan Pantang Larang Dalam Ihram.

Perjalanan yang jauh di isi dengan makan makan ringan dan bicara bicara mencari keredhaan Allah ... Agar dipermudahkan segala urusan ....

Perjalanan dihiasi dengan pemandangan padang padang pasir dan gunung gunung batu ... membawa kita berfikir kepada keagungan Illahi ....

8.00 malam kami tiba di Al Gaslah Mekah dekat ngan Al Mansour .... so kami berjanji dengan driver yang kami akan datang semula ke bas pada pukul 3 pagi untuk bertolak ke Mina ... Sampai di Al Haram, kami makan malam dulu .... beli Nasi Ayam Arab dan makan beramai ramai .... sungguh menyelerakan (atau sebab dah lapar???) ... selesai makan, bersihkan diri dan berwudhuk, kami melakukan TAWAF QUDUM (Selamat Datang) serta SAIE HAJI ....

Dengan SAIE HAJI ini, maka kami telah melaksanakan RUKUN HAJI yang KEEMPAT ....

8 Zulhijjah - Hari Tarwiyah (Quenching Day dalam bahasa Inggeris ... kerana pada hari ini Rasullah sampai ke Mina dan dikatakan diberi minuman kepada ternakan yang bakal dikorbankan)

Bas kami yang sepatutnya bertolak pukul 3 pagi telah bertolak keul 4.30 pagi untuk menuju ke Mina. Dan sampai pada satu simpang tuh ...ntah kenaper tetiba ajer TRAFFIC STAND STILL ... tak bergerak ... tetapi sebab kami dalam Ihram , kami hanya diam dan tidur sahaja ler .... sebab ada orang yag lebih teruk dari itu kaannn ...

Alhamdullilah pukul 7.30 pagi kami selamat tiba di Khemah Kami di Mina yakni BLOCK 4-5 Pintu 1! Khemah kami berada di Mina Jadid (Mina Baru yang mana telah dideclare sebagai Mina walaupun asalnya ianya kawasan Mudzalifah ...)

Since masing masing dah penat and tired ... so kami orang pun tidur tidur ler di Khemah kami yang agak selesa berbanding degan apa yag aku alami waktu mengikuti Muasasah Tabung Haji.

Dalam Khemah ni dulu aku tak perasan pun ada ala ala baggage rack kat atas tuh ... waktu gi ngan TH dulu, aku tak perasan pun ...

Apabila masing masing dah penat ... maka alangkah enak dan selesanya dapat tidur dan baring baring .... hilang penat lelah seharian .....

Lorong lorong di antara khemah khemah ... kalau kat TH, lorong lorong ni siap di tulis ngan nama nama jalan yang agak familiar di Malaya .... tetapi di sini tak ada .... and perhatikan tin tin minuman yang di sediakan!!!! Duduk kat sini, makan minum agak mewah .... minuman gas, jus buah, mineral , teh , kopi, mocha semua ada ..... pass tuh macam macam snek ada di sediakan .... memang selesalah ... pass tuh kalau lapar lapar , boleh mintak Mee Segera yang dalam mangkuk tuh ...
Anak anak kecik yang di bawa oleh Jemaah India (atau benua kecil kata Zanuddin)

Tidur sudah, sembahyang sudah .... iyaaaa makan ajer belum ....

(Selepas sembahyang Zuhor, adalah disunatkan kepada mereka yang buat Haji Tamatuk untuk mengenakan pakaian Ihram dan berniat Haji ...)

So sementara menunggu makanan tiba, kita orang duduk berbual dan berbincang serta membaca bahan bahan bacaan yang di bawa ... as for me , aku leka / asyik membaca kisah Biographi Muhamad SAW .... sungguh mengasyikkan ... jalan cerita buku tersebut amat mudah dan senang di baca ... tatacara bahasa dan penyusunan ayat dia pun agak menarik .... Membuatkan kita seolah olah bersama sama Rasullah tika itu .....

(Siap dapat bayangkan betapa perangai orang Arab Quraisy , orang Arab Taif .... Abu Jahal ... Abu Lahab .... )

Sebelum makanan tiba, seperah dia dulu tiba ... so ada yang rajin, keluar pergi ambil minuman minuman dulu .... sambil menunggu makanan ... ala ala lite lite zikir dulu ....

Dan sementara menunggu makanan, boleh komen sana komen sini .... and Haji Abang Pi kita ni boleh pose pose lagi .....

Tiba sudah masa yang dinanti nantikan .... NASI AYAM ARAB .... disebabkan peurt agak lapar , nasi yang di hidang terasa amat lazat dan sedap sekali .... sampai menjilat jari jugak ler hehhehehehe ... tapi sayang , kita perut orang Malaya .... makan tak habis ....

Di Mina, Rasullah telah bersembahyang Zuhor, Asar, Maghrib, Isyak dan Subuh sebelum bertolak ke Arafah ... dan dikatakan Rasullah mengerjakan Solat Qasar untuk Zuhor, Asar dan Isyak.

Kami bersembahyang di dalam kem kami sendiri .....

Motif gambar kaki cantik nih ???? (Cantik ker???)

9 Zulhijjah - Hari Wukuf ....

6.15 pagi - Selepas sembahyang Subuh, kami telah berangkat menuju ke Arafah .... di sepanjang perjalanan kita akan melihat manusia di dalam Ihram berbondong bondong menuju ke Arafah ... ada yang masih berkhemah di tepi tepi jalan ....

Lembayung pagi menyambut kedatangan kami di Arafah .....

Dah nak dijadikan cerita, bas yang kami naiki itu telah terlepas simpang ... yakni terlanjak ... maka kami pun terpaksa buat satu pusingan semula , yang mana pada waktu tuh ... traffic is STAND STILL dah .... so ala ala duduk ajer dalam bas sambil bertalbiah ....

Inilah innovasi kereta Ambulans dia .... hehehehehhee iya ler kalau pakai kereta biasa, pasti akan tersekat dalam kesesakan macam kami kaaannn ...

10.30 pagi - Alhamdullilah akhirnya kami selamat sampai di Kem kami di Arafah ....siap siapkan diri , minum minum , rehat rehat , baring baring sementara menunggu masuk waktu Hari Wukuf , yakni masuk waktu Zuhor ...

"The Hajj is Arafah ... " (Termizi & Abu Dawud 889:1949) ... dikatakan Haji itu adalah Wukuf di Arafah ... dan Wukuf di Arafaha amalannya ialah berzikir dan berdoa .... maka perbanyakkanlah berdoa di waktu ini ... kerana pada waktu ini Allah membebaskan hambanya dari Neraka ... dan mengakbulkan doa doa hambanya ......

Khutbah HAri Wukuf dan diikuti dengan Sembahyang Zuhur dan Asar yang dilakukan secara Jamak dan Qasar ..... kerana inilah yang dilakukan oleh Rasullah pada waktu baginda menunaikan Haji ....

Selepas itu, kami pun menantikan makanan yang bakal tiba .....

Di waktu yang terluang, sempat ntuk berkenalan dengan rakan sehidangan ...

Makanan yang dihantar secara systematik dan pantas ...

Dan jangan marah kalau kat tempat aku dapat dua hidangan... sebab kami ada tujuh orang ... so dia kasi dua hidangan ... tetapi .... tak abis pun !!!! Tak larat nak abiskan ... walaupun lazat sangat!!!

Aku ratah ratah ajer daging dia ... puas sangat!

Inilah periuk belanga yamng digunakan untuk memasak ... macam buat kenduri kendara lak ...

Dulang dulang yang di gunakan ....

Penat selepas makan .... tapi mana nyer zikir dan doa yang harus di buat seperti yang di anjurkan?

Perhatian --- Jemaah haji perlu mendapatkan rehat secukupnya sebelum Hari Wukuf ... agar pada hari Wukuf, Jemaah tidak penat dan tidur waktu wukuf .... sayang sangat kalau kita tidur!!!

Sebab pada waktu Wukuf inilah waktu yang paling afdal untuk kita berdoa .... antara waktu yang paling mustajab doa .... doa doa yang di perkenankan .....

Letih berdoa dan berzikir di dalam khemah .... keluar minum minum dulu ....

Dan di anjurkan jua selepas Asar untuk kita berdoa sambil berdiri di luar khemah ... maksud aku Shukri berdoa, bukannya berposing OK ....

Jemaah tak berhenti henti berdoa dan berdoa ... agar doa doa dimakbulkan Allah ...

Pada waktu inilah (Waktu Wukuf) paling ramai diampunkan dosanya oleh Allah .....

Bulan pun kelihatan .... dan sebaik sahaja masuk waktu Maghrib, kami bernagkat keluar dari Khemah Arafah untuk kembali semula ke khemah Mina . Since khemah kami bersebelahan dengan Mudzalifah, maka mudah bagi kami untuk ke Mudzalifah dari Khemah kami ....

6.15 petang ... sampai di bas untuk membawa kami pulang ke Khemah ... tetapi ... hanya duduk di dalam Bas ajer ... sebab bas tak bergerak gerak pun ....

10.30 malam - setelah berhempas pulas di dalam bas ... siap ada gaduh gaduh lagi pemandu bas kita orang ngan seorang pemandu yang lain ..... memang adventure gitu ....

Selepas sampai di Khemah kami di Mina, kami mula bersiap siap untuk ke Mudzalifah bagi tujuan bermalam di sana ... sebab Rasullah SAW, selepas berwukuf di Arafah , baginda terus ke Mudzalifah dan bersembahyang Maghrib dan Isyak (Jamak and Qasar) di Mudzalifah ... kemudaian , baginda terus tidur di Mudzalifah ....

Kami tiba di Mudzlifah, kemudian cari spot yang baik ... terus kutip kutip batu untuk di buat melontar Jamratul Aqabah keesokkan harinya ....

Aku dan rakan rakan terus tidur di Mudzalifah ... sementara kaum ibu pulak dalm kul 2 pagi pulang semula ke Khemah di Mina ....

Wajib Haji yang 3 - Bermabit di Mudzalifah selamat dilaksanakan .....

Alhamdullilah ... aku tidur amat lena ... sedar sedar dah nak dekat kul 5 .... lihat ler tandas dia punya que ... punya ler panjang ... so aku just pergi ambik wudhuk ajer .... sembahyang subuh dan berdoa sehingga matahari naik ....

10 Zulhijjah - Hari Nahar ...

Doa di Mudzalifah selepas waktu subuh dan sehingga matahari terbit adalah antara waktu yang paling mustajab berdoa .... Rasullah SAW duduk berdoa selepas subuh sehingga matahari terbit kemudian baginda langsung menuju ke Jamratul Aqqabah untuk melontar ....

Memandangkan kami ada wanita bersama sama kumpulan kami, kami telah menunggu sehingga selepas Zuhur baru keluar untuk melontar Jamratul Aqabah ...

Rasullah SAW melontar Jamratul Aqabah pada waktu Dhuha ....

Kami tidak dapat mengikut akan ini sebab tidak mahu terhimpit di dalam kesesakan lautan manusia ....

Manusia berpusu pusu menuju ke Jamrat untuk melontar .... alhamdullilah sekarang ni ada TIGA (3) tingkat yang di buka .... so Alhamdullilah, kami telah melakukan ibadah melontar dengan mudah sahaja .... walaupun terpaksa berjalan ke Jamrat sejauh 7 km (orang Arab kata 3.2 km ... tetapi kawan kawan aku kata 7 km ....)

Lautan manusia ....
Membawa satu tujuan ... mencari keredhaan Illahi dengan melakukan Ibadah Haji ....

Selesai sudah Wajib Haji yang Keempat (4) , melontar Jamratul Aqabah pada hari Nahar yakni pada 10 Zulhijjah .....

Dan dengan ini, kami boleh bertahlul Awal , yakni terlepas dari pantang larang Ihram kecuali tiga perkara .... iaitu ... permulaan persetubuhan, setubuh, dan nikah dan bernikah ....

Rasullah SAW pada Umrah Perjanjian Hubaidiah ada bersabda / berdoa sebanyak TIGA kali kepada mereka mereka yang BOTAK dan hanya sekali kepada mereka yang mengunting rambut untuk tahlul .... makan godol ler kepala Zuraili ....

Terlaksana sudah Rukun Haji yang Kelima - Bertahlul

Inilah kedai BARBER SHOP dekat dengan Jamrat .... updahnya sebanyak SAR 15 sahaja ... agak murah compare dengan waktu aku buat Haji dulu ....

Alhamdullilah .... muga Allah menerima ibadah kami ....

Andainya tak sempat nak bercukur di Jamrah ... jangan risau, pasti ada yang sudi nak tolong buat sewaktu di Khemah ....

Kepala sapa agaknya ini kaaannnn .... (Clue ...Pegawai Logistic Yansab)

Pada hari 10, 11, 12, dan 13 Zulhijjah, Rasullah berada di Mina dan baginda menunaikan Solat Zohor, Asar, Maghrib, Isyak dan Subuh .... Baginda menqasarkan solat Zuhur, Asar dan Isyak.

Kami pun berbuat begitu .....

11 Zulhijjah - Hari Tasyrik ....

Selepas subuh , kami telah mengambil transport (kereta sapu) untuk ke Al Haram ... dia charge dalam SAR 450 satu kereta ... so lebih kurang seorang kena SAR 40 riyal gitu ....

Alhamdullilah di Haram tak ramai orang ....

Bagi Pak Cik nih ..... no matter what ... siap tidur tidur laki bini lagi .... boollleeyyyy

Merenung Jauh ..... teringat akan kampung halaman ...

Alhamdullilah, kami telah selamat melakukan Tawaf Ifadah ... maka telah selesailah segala rukun Haji kami ... dan terlepas kami dari pantang larang Ihram ....

Alhamdullilah ... Allah mempermudahkan segala urusan kami ....

Sebaik kami selesai Tawaf .... orang sudah mula ramai di Haram ....

Kiswah / Kelabu yang baru .... baru di ganti pada hari Wukuf .....

Menunggu rakan rakan yang lain ....

Sementara menunggu , siap boleh makan BROAST lagi ....

Alhamdullilah .... bergelar Haji Zuraili dan Haji Sulaiman dah dia orang sekarang nih ....

Kami meninggalkan Haram pada kul 10 dan menuju ke Jamrat ...

Naik kereta sapu dan dia charge SAR 15 seorang .... perhatikan sampah sampah yang ditinggalkan oleh Jemaah ....

Khemah khemah yang didirikan di Mina oleh Jemaah

Terdapat juga peminta sedekah ....

Alhamdullilah kami melontar ketiga tiga Jamrat dengan mudah dan senang .... memang lapang ....

Siap boleh pose dan borak borak lagi di Jamrah ...

Manusia yang telah selesai melontar ketiga tiga Jamrat ....

Terlaksana sebahagian dari WAJIB HAJI yang KEENAM (6) Melontar ketiga tiga Jamrah pada hari hari Tasyrik .....

12 Zulhijjah - Hari Tasyrik ...

Hari Terakhir kami di Mina ... kami membuat NAFAR AWAL ... yakni hanya berada di Mina pada 2 hari tasyrik ... Kami kena meninggalkan Mina sebelum Maghrib

(Surah Al Baqarah Ayat 203 ... lebih kurang maknanya .... boleh kalau nak bermalam dua malam atau tiga malam di Mina)

Setelah barang barang kami di letakkan di bas, kami menaiki bas SAPTCO untuk ke Jamrah ... sebab tak larat nak jalan ke Jamrah ..... tambangnya SAR 10 seorang .....

Tiba di Jamrah pada awal pagi kul 7 .... nampak mentari pagi baru nak naik ....

Alhamdullilah , kami dapat melontar dengan mudah ... maka terlaksana lah Wajib Haji yang Keenam ....

Lautan manusia yang menuju arah Haram ....

Terlaksana sudah Ibadah Haji buat Isteri dan Aku ... dan bagi aku, Alhamdullilah, ini kali kedua aku dapat mengerjakan Haji ....

Alhamdullilah .....
Di antara kami yang telah selesai semua Rukun dan Wajib haji .....

Kaum Ibu serta Hajjah Alia ......

Jemaah Indonesia tetap dengan keunikan tersendiri ... ala ala menyertai pakaian beragam di perarakan Hari Kebangsaan gitu ......

Selepas melontar kami menuju ke Mekah untuk melakukan Tawaf Wada' .... Aku naik Bas SAPTCO, SAR 10 .... tapi bas kami tak dapat masuk, so dia terpaksa pusing ikut Kudai ... dalam kul 9.45 pagi baru sampai ke Haram ....

Maka setelah selesai membuat Tawaf, kami ke D saji untuk makan tengahhari dan kemudian langsung ke As Gaslah semual untuk mengambil bas kami untuk ke Yanbu ....

Dalm kul 2.45 petang kami meninggalkan kota Mekah ......

Berhenti untuk rehat dan isi minyak ..... apa yang menarik tetantang gambar ini..... cari ler sendiri dan senyum ler sendiri kalau faham .....

Alhamdullilah ... rombongan kami telah selamat sampai di Yanbu pada kul 8.00 malam .... ALHAMDULLILAH ......