Friday, November 18, 2011

Sector Terakhir - Italy (Venice dan Milan)

Dari negara bergunung ganang Switzerland ... kami meneruskan perjalanan ke Italy ... matalamt ialah untuk ke bandar Venice dan Milan ...

Kemudian dari Milan kami akan terus pulang ke Saudi semula ... maka akan tamat ler perjalanan Ziarah Europe 2011 kami .... Insya Allah, andainya ada rezeki dan di beri kesempatan, kami akan datang lagi ke sini ....

Maka Terimalaaaaaahhhhhh ........

Setelah menikmati pemandangan yang begitu menakjubkan dari Kanderstag, Switzerland ... maka kini telah sampai ke kawasan landai ... menghampiri negara Italy. Since waktu makan malam pun hampir tiba, maka kami pun singgah ler berihat dan makan di sini

Kawasan rehat ni cantik gak ... dekat kawasan kaki gunung ... dan kita boleh tengok orang buat rock mountain climbing kat belakang tuh ....

Air dia sejuk sangat ... sedap untuk basuh muka ... segar

Iman pun nak bergambar juga ...

Destinasi pertama ... Venice ...

Sepanjangan perjalanan dari Switzerland , kami banyak melalui terowong yang panjang panjang ... dan sepanjang perjalanan bila masuk Italy, boleh tengok ladang ladang Anggur sepanjang jalan ... memang berbeza ...

Kami di Venice tinggal kat luar dari Venice ... of course book thru Booking.com ... and actually ianya rumah kampung kat kawasan ladang ... tak sempat nak ambil gambar rumah orang tuh hehehee ... tetapi memang duduk kat umah orang ler ... bukannya hotel pun ...

Aksi Aksi di Venice
Since seperti yang sedia maklum, maghrib agak lewat... so kami sampai dalam kul 4 .. selepas solat (of course jamak), makan isi perut (maggi) dan bersihkan apa yg patut ... kami terus bawa kereta and park kat ada kedai supermarket . Dari situ boleh ambil bas untuk masuk ke venice ... senang. Since Venice ni adalah sebuah pulau .. and kami pun tak ada ler sangat interest kat sini .. so just jalan jalan and beli beli apa yang patut ... baru terasa murah kat sini bila compare ngan Switzerland ... hingga dua kali ganda lebih murah ....

Dan kat sini juga ramai pekerja Bangla .. and since dia orang nampak kami ni Muslim ... so dapat ler discount bila beli trinket ngan dia orang ... (dah sampai umah baru perasan yang trinket trinke venice ni banyak lambang salib)

Dan di sini juga banyak makanan halal ... dan sebelum balik, kami beli kebab ... sedap sangat kebab dia!!!

Dan since bila kami balik dah malam ... so tak ler nampak sangat kaann ... tetapi ni nak cite betapa ramah dan baiknya orang Italy .... aku cuma tanya nak berhenti kat mana sebab aku park kete kat satu pasaraya nih ... dia siap tolong and turun and perhentian yang dekat ngan pasar raya tersebut .. siap hantar sampai ke pasaraya / aprking to make sure aku tak sesat .. and aku perhatikan lepas tuh dia terpaksa naik bas semula ... dia turun semata mata nak tunjukkan jalan kat kami .... Kagum dengan sikap peramah dan mesra mereka!!!

Venice
Pagi pagi selepas sarapan apa yang patut, kami pun bersiap semula untuk check out dari umah nih .... dan kali ini kami membawa masuk kereta untuk parking kat dalam Venice jer ... walaupun agak mahal harga parking, tapi rasanya agak selesa ler .. sebab lepas tuh kami akan terus ke Milan pulak.

Kali ini, aku beli tket bas/boat and kami ke Murano Island .. sebab ada so-called-glass blowing factory ... interesting jugak naik boat dan tengok seni buat kaca nih ....

Dan bila balik ke main Island semual, kami makan di sebuah restaurant ME ... kami order pasta ... pasta dia seeedddddaaaaaaapppp sangat. Aku order pasta dakwat sotong )sebab teringat kat zaman Yokohama dulu)

Siap siap makan ... terus drive menuju ke Milan ....

Di Milan aku sewa apartment thru internet .. apartment.com (lebih kurang gitu). Tetapi aku telah buat satu mistake ... kononnya nak murah ... so aku pilih ler apartment yang tak ada aircond ... and kebetulan waktu aku sampai , cuaca agak pannnnaassss .... so berpeluh peluh berpusing pusing nak tidur ... tak leh nak tidur!!!! Tak lena yoouuu!!!!!!!!!!!!!!! Kipas pun tak ada ... so memang tak selesa ... so just peringatan ... kalau nak cari apartment ... to be safe, cari yang ada aircond punya ... baru selesa nak tidur!!!

Kami tak kemana sangat pun di Milan ... sebab pertama , dah penat ... and waktu pagi bila aku nak ke pekan dia, Iman dan Afiq tak nak ikut ... dia orang lebih prefer duduk kat aprtment and tgk tv cakap Italy lagi ... sebab cuaca agak panas kot .... so Milan pun , aku just datang kat center nih and tgk tgk sekeliling jer ...

Since aku ni ala ala Zuhud ... tak ler nak beriya iya nak beli branded items .. so tak ada ler sangat yang menarik .... and since anak anak pun ada kat apartment .. so tak ler beriya iya sangat!

Milan
So begitulah kisahnya trip Ziarah Europe 2011 aku kali ini .....

Keesokannya kami berangkat pulang semula ke Jeddah, SAudi Arabia .... naik flight yang sama ... singgah Beirut dulu ...

Insya Allah ... kalau ada rezeki ... kami merancang untuk berjalan jalan lagi ....

1. subhanallah...teramat cantik sekali pemandangan2 di semua destinasi...akak tumpang teruja!

2. wak pon sukak jalan jalan begituuuu...

3. Salaam Ghaz,
    Seronok nye kalu saya dapat jadi macam anda...

Seperti biasa gambar2 semuanya cantik dan menarik.

T.Kasih banyak2 kerana berkongsi.

4. Hajjah Zainab ... Insya Allah, nanti giliran Hajjah pulak ziarah sana ...

Wak Gelas ... tambah tambah lagi kalau dapat free dan ada duit banyak ... lagi best kan Wak ...

AHW ... Terima Kasih AHW ... siapa ler nak banding ngan you ... your photos are semuanya superb superb!!!

5. Salam bang,

Saya nak tanya igt lagi ke nama tempat masa duduk kat Venice n Milan tu? Will be going there this April, really appreciate your info :)

Thanks

6. Yunik;

Di Venice kami tinggal macam rumah orang yang dia orang buat untuk di sewa. Saya cari melalui booking.com Dan rumah tuh terletak di luar pulau Venice ... tapi tak jauh pun, ada bas semua!

Waktu di Milan, kami sewa Apartment melalui only-apartment.com

Hope these information help.