Friday, November 11, 2011

Switzerland 2011

Walaupun kini dah 5 bulan berlalu ... namun aku masih lagi teringat ingat akan keindahan alam semulajadi Switzerland ...

IMG_2028_6_7
Masih lagi terasa akan kedamaian dan keindahan gunung ganang yang terdampar di hamparan hijau dengan puncaknya yang bersalji ... arrrgggg sungguh indah sekali ... SUBHANALLAH!


Maka Terimallaaaaaahhhhhh ........

IMG_1720
Actually Aku tak pernah sampai lagi ke bahagian bahagian Europe nih. Dan Switzerland adalah di antara negara yang INNNGGIIINNNN sangat aku lawati!!! So selepas breakfast kat Disneyland, kami pun terus ler perjalanan menuju ke Kanderstag, Switzerland ... and memang aku tak tau ianya di mana dan berapa jauh dan macam mana. Aku solely depend kat GPS Che F jer .... mana dia bawak aku just ikut sahaja .... ada pro and kon dia ... pro dia, it is UNEXPECTED JOURNEY .... you are so thrilled to know ke mana arah tujuan kita ... walaupun kita tau destinasi kita, namun kita tidak tahu ianya di mana dan sebagainya ... Thrill sangat!!!

IMG_1721
Perhentian kami yang pertama adalah di antara sempadan Peranchis dan Swiss .... ramai orang berhenti di sini ... yang nak ke Italy pun lalu kat jalan nih .... sampai kat sini pun, aku masih tak dapat fikirkan Kanderstag tuh kat mana .... dan lalu bandar apa ... memang ler kita tau nama nama bandar di Switzerland ... tapi kot mana??? Tak tau!!! Dan ntah kenaper lak , aku tak bother pun nak beli peta ker apa .... aku just redaaahhhh gitu jer ...

IMG_1727
Perjalanan agak jau jugak ler ... iya ler, kami bertolak seawal kul 9 pagi dari Disneyland , so dah nak dekat kul 4 lebih gitu baru nak sampai ke Kandesrtag ... namun, perjalanan yang jauh tak terasa kepenatannya (memang ler tarasa jauh sebab dah jauh kan) ... perjalanan bila masuk Switzerland jer, rasa seronokkkkkk sangat ... tengok gunung ganang terhampar indah ... anak anak sungai yang bersih dan jernih mengalir deras .... terasa macam nak berhenti dan tidur kat situ gak ... memang teruja sungguh!!!

IMG_1729
Nak sampai sini, maaakkkk oooiiiii ... naik gunung berliku liku pelbagai .... dah ler hujan turun ... so kita ni ala ala very very careful and tersipu sipu membawa kereta ... kereta kereta kat belakan ala ala dah tak sabar nak potong kita kita orang hehehehe .... Hotel nih aku book melalui booking.com .... memang puas hati sangat dengan hotel ini walaupun harganya ala ala macam duduk kat Dar Tawheed gak ler .... tetapi PUAS HATI!!! Dengan service dia, dia view dia .... priceless!!!

Kanderstag
Since hotel ni betul betul kat tepi kaki gunung ... ada ski resort lagi ... so view dia memang apa orang melayu kata ... Breathtaking View gitu!!!!

Switzerland Memori Indah ...
Kawasan hotel ni ... Subhanallah ... cantiknya view .... aku rasa macam nak bermastutin kat sini jer ...

IMG_1746
Jadi keesokannya, kami pun siap siap ler makan pagi ... (iya .. ada maggi , ada sausage dan nugget, ada nasi, ada lauk ikan salmon, ada serunding Kak Nani, ...) memang heavy and kenyang ler hehehehhe (masak ler ... bawak rice cooker kaaannn) so keluar ler posing posing ... seronoknya sebab sejuk , walaupun dah masuk musim panas kaaannnn .... Destinasi kami hanya lah nak ke Lake Oeschinen ... sebab ski lift dia betul betul kat sebelah hotel jer .... ni tentu kalau waktu winter seronok tinggal kat sini kannn ... keluar keluar hotel jer terus ski lofe gitu!!!

IMG_1759
Seronok naik ski lifet nak ke puncak gunung ... dan tasik ni lak terletak kat atas puncak gunung ... so memang seronok ler ...

IMG_1761
Dari lift nak ke Tasik tuh agak jauh ... dalam beberapa kilometer gitu ... tetapi di sebabkan cuaca yang cantik dan pemamdangan yang indah ... tidak terasa kepenatan nya ... malah teruja lagi ada!!!

IMG_1762
Macam mana tak teruja, dengan pemandangan yang terbentang indah ni ... ala ala Syurga di Duniawi yang sementara sahaja .... rumput terdampar bak karpet karpet indah!!!
Terus teringat akan keindahan Syurga seperti cerita di dalam Quran antaranya surah Al Ghasiya, Surah Al Waqiah, Surah Al Bayina (iya ler surah surah yang kita hafal jer ler ...) Dan dalam Al Quran bila cerita bab syurga, ada kisah yang syurga ini ada mata air / sungai yang mengalir ... so ala ala tengok akan sungai mengalir nih, terus insaf ... Agar dengan rahmat Allah, syurga buat kita semua. Amin.

IMG_1765
Kami terus berjalan ... dan berjalan dan tidak lupa untuk mengucapkan syukur kepada Allah kerana telah diberi kesempatan untuk melihat bumi Allah yang indah ini ... tidak tergambar oleh petikan kamera ... tidak terucap oleh bait bait puisi yang indah ... hanya lafaz Subhanallah, walhamdullilah ... Allahu Akbar ... mampu ku lafazkan ....

IMG_1779
Petikan dari Al Quran surah Al Ghashiya ...

Dan keadaan gunung-ganang bagaimana ia ditegakkan? (19)

(Gambar hanya sebagai hiasan ... heheheheheh)

Kanderstag
Indahnya ciptaan Allah.

IMG_1784
Akhirnya sampai ke destinasi setelah seronok berjalan kaki .... Alhamdullilah ... rasa puas dan berbaloi ... sebab pemandangan yang amat cannnttiikk!!!!!!!!!!!!

Kanderstag
Memang terlalu indah untuk diucapkan .. terlalu indah untuk digambarkan ... hanya Allah yang tahu betapa indahnya ... Aku rasa AMAT BERSYUKUR dengan nikmat Allah yang diberi. Diberinya aku berpeluang untuk kemari ... untuk menikmati keindahanya ciptaanNya. Alhamdullilah

IMG_1795
Aku suka sangat ... tenang sangat .... Alhamdullilah ... Alhamdullilah ... Alhamdullilah.

IMG_1786a
Dalam bentuk di olah

IMG_1800
Disebabkan aku memang terlalu suka ... so aku abadikan gambar kenang kenangan di sini ... yg kini aku masih boleh lagi terasa akan keindahanya ....

IMG_1816
Salah satu my favorite pictures ... aku suka sangat akan gambar nih ... ni waktu Aisyah rehat selepas termuntah kat tepi denai .... so dia tgh nak relax ... sampai skg aku masih terasa akan kedamaian puncak gunung dan keharuman segar bau bauan pine dan sebagainya .

Fun on The Mountain
Aku bagi tajuk mosaic ni FUN ON THE MOUNTAIN gitu ... memang seronok ... dan kawasan kable car tuh dia ada buat lak macam slide / lug (lupa lak the exact name dia)

IMG_1819
Actually memang seronok betul jalan jalan kat atas gunung nih .... pemandangan amat cantik sekali!

IMG_1815
Masa untuk meninggalkan kawasan tasik ini dan pulang semula ke bawah ...

IMG_1827_5_6
Begitu rasa sayang nak tinggalkan keindahan kawasan ini ...

IMG_1839_7_8
Afiq pun rasa macam malas nak turun semula ke bawah tuh ...

IMG_1830_28_29
perjalanan pulang ...

Cukup dulu buat yang ini ... nanti aku sambung semula ... meanwhile, boleh browse my Flickr ... ada banyak lagi gambar gambar yang di ambil ....

5 comments:

  1. macam best je en ghaz...hope dpt pergi satu hari nanti...:)

    ReplyDelete
  2. Tengok gambar pun terujaa!!! MasyaAllah, cantik sungguh, my top10 fav destination :)

    ReplyDelete
  3. puJie ...

    Memang seronok ... mudah mudahan di permudahkan Allah untuk puJie ke mari nanti. Amin.

    Pinnon ...

    U dah selalu gi kaaannn ... lain ler macam I .. ada sikit jakun jakun gitu hehehehe

    ReplyDelete
  4. Rakaman gambar2 anda sentiasa cantik dan menarik. Thanks for sharing Ghaz...

    Dah lama tak balik M'sia ke?

    wassalam

    ReplyDelete