Wednesday, April 12, 2017

Cheery Blossoms in Vancouver

Vancouver adalah salah satu bandar di luar Jepun yang mempunyai banyak tempat untuk menikmati keindahan bunga sakura atau Cherry Blossoms nih ... Kata mereka laaahh, saya hanya cite apa yang mereka kata!

Maknanya, kalau nak tengok bunga sakura nih, tak gi Jepun pun OK ... kat Vancouver pun banyak ... gitu ler statementnya ...

Pelbagai activiti di aturkan sempena nak meraikan Cherry Blossoms Festival nih, click di sini yaa .... tapi satu pun aku tak gi , tanpa sebab apa pun ... sajer jer tak gi!

Alhamdullilah, Ahad yang lepas cuaca tak hujan , maka berkesempatan ler aku untuk ronda ronda sambil ambik gambar ...

Maka Terimalaaaaaahhhhhh ........




Masuk musim bunga, bunga cherry adalah antara bunga yang terawal akan berbunga mekar.  Seperti yang orang kata, Vancouver adalah satu satunya bandar di Luar Jepun yang mempunyai banyak tempat tempat atau kawasan kawasan untuk melihat atau menikmati keindahan Bunga Cherry / Sakura.  





Kawasan nih adalah di Burrard Station.  Pada 30hb March yang lalu, telah di adakan upacara perasmian Vancouver Cherry Festival 2017 kat sini.   Tapi aku tak ada kat sini ler, aku tak kerja ari tuh.  Sebab balik Calgary.
 




Vancouver nih memang senantiasa hujan kalau dari bulan November hingga April/May.  So kalau hari tak hujan, langit biru, memang cantik untuk bergambar !  Mood pun riang gembira jer menyaksikan keindahan alam semesta.





Berjalan di bawah rimbunan bunga bunga segar memekar !!! Sambil dihiburkan oleh siulan burung burung riang berkicau.
 


Kawasan nih memang agak popular gak ler ... sebab betul betul kat tengah bandar dan berhampiran dengan Station Utama lak tuh.   Ramai gak orang datang buat photoshoot gak !


Ni di kawasan perumahan ... sewaktu pergi dan balik dari kerja, aku selalu nampak kawasan nih bunga bunga nya mula memekar.   Aku agak tertarik ... so aku pun merancang, kalau cuaca elok, aku nak ke sini dan lihat sendiri ....


Aku tidak keciwa .... kawasan nih berdekatan ngan Train Station , sekolah dan Church ... dan since aku datang hari Ahad, orang yang nak gi Sembahyang pun singgah sini dulu ambik gambar !


Aku dapati pokok pokok dia memang dah berumur gitu ...


Suka akan juluran pepohon sepanjang jalan ....


Redup mata memandang ...


Kawasan nih aku rasa bunga bunga dia tengah galak memekar ... belum banyak gugur atau daun belum tumbuh lagi !


Aku suka akan aturan perspective nih ....


Di bawah pohon cherry


Perspective dari sudut yang berbeza ..


Kawasan perumahan yang agak damai ...


Aku perasan dan perhatikan yang bunga nih memekar tak memandang ke atas , tapi ke bawah !




Indah sungguh kawasan ini ...



Awan hujan nak datang dah !!!


Perasan tak bunga dia memekar ke bawah !
 

Yang gugur ... tetap cantik kan !


Lepas tuh aku ke kawasan nih lak ... kawasan nih adalah yang TERCANTIK bagi aku ... tahun lepas pun aku datang sini gak.  Tahun nih bila aku datang, aku perhatikan daun daun dah banyak ...


Namun ianya tetap cantik.  Tahun nih Vancouver agak sejuk dan banyak salji turun ... selalunya Vancouber tak pernah salji sangat !


Memang tak jemu mata memandang ...


Lagi ....


Lagi ... dari sudut / angle lain


Lagi ....


Hari tuh ada pengantin buat photo shoot ... aku curi curi ambik !


Lagi ...


Lagi ...

Ni dari species yang lain lak ....


Kat kawasan sama, tapi street yang berlainan ...


Sudut lain ...


Lagi ....


Bunga cherry ....


Org kat sini kata pokok sini jenis yang tak berbuah !


Bunga lain ...


Sudut berbeza ...


Bunga yang ada kat situ ...


Lagi ...


Lagi ...


Lagi ...


Kudup ....


Cherry ...


Lagi ,,,


Lagi ...


Aku suka gambar nih ....


Lagi ...

Lagi ...






Itu jer ......

13 comments:

  1. memang cantik meruntun jiwa

    ReplyDelete
  2. Itulah kaedahnya ... selepas 4 bulan dalam kesejukan dan suram ... menjelma cahaya dan bunga bungaan hehehehhee

    ReplyDelete
  3. Ya Allah! Indah sungguh pemandangan. Lucky!

    ReplyDelete
  4. Subhanallah cantiknya..kenapa msia x tanam pokok ni eh 😜

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat malaysia ada pokok tahi ayam jek... he he he

      Delete
  5. Asalam..terkejut ada link blog Etuza kat sini..terima kasih ya..hebatnya kuasa Allah ciptakan keindahan terlalu indah itu. Syurga tak terbayang keindahannya ..ya Allah lawa sekali..terasa sejuk hati ini disirami zatMu ya Allah

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Bila melihat gambar bunga terus teringat lagu arwah datin rafeah buang di - https://www.youtube.com/watch?v=Yuz3Ve6fb48

    ReplyDelete
  8. It was an amazing article.Thanks a lot for providing us this useful article with us

    ReplyDelete