Monday, September 07, 2020

The Breathtaking view of Majestic Waterton National Park (Part 2 of 3)

Perjalanan di teruskan  ....

Since memang kami pernah ke sini 4 tahun yang lalu, so tak ada ler buat perancangan yang teliti atau itinerary yg lengkap.

Dalam kepala nih, apa orang kata, ikut dan mana yang sempat.  Tapi dah tau ler apa yg nak tengok atau pergi.

Maka Terimalaaaaaahhhhhh ........
Masuk ajer Taman Negara Waterton, kami terus menuju ke Red Rock Canyon.  Untuk ke Red Rock Canyon nih, parkway (jalan menuju ke sini) Masya Allah, Tabarakallah ... memang cantik dan memukau !!!

Lihat ler gambar gambar seterusnya untuk dapatkan feel betapa tenang dan indahnya ....
Kalau tadi kita di hamparkan dengan pemandangan Prairies sayup sayup mata memandang , kini kita di sajikan pulak dengan pemandangan Gunung Ganang dengan hamparan bunga bunga liar ... memang tak terlafaz atau terucap bagi mengambarkan keindahan suasana ini !

Saksikan gambar gambar ini sebagai penganti bicara ...

Bunga bunga liar pada waktu nih banyak sangat.

Since kami sampai dalam kul 2 petang gitu kat sini, so bila sampai ke Red Rock Canyon, tak ada PARKING !  Parking semua penuh!  Matahari lak mencanak kat atas kepala !  And perut lak lapar berkeroncong !

So kami patah balik ler , lihat tempat atau kawasan menarik yang lain sebelum Check In.
Singgah di tengah jalan di Red Rock Canyon Parkway nih.  Berhenti makan isi perut dulu.  Kami kalau jalan jalan pasti bawa bekal , sebab senang.   Lain ler kalau di Malaya, nak makan senang.

Sini pun ada kedai makan, cuma citarasa tuh tak sama dan kat tempat baru, nak cari makanana bersesuaian pun makan masa.  Bawa bekal lagi senang.

Rehat rehat dan pekena Teh Panas ... NIKMAT !!!!
Menikmati keindahan alam .... seronoknya di sini, sebab kawasan tuh luas, maka tak ler sesak sesak ngan orang ramai.
Aisyah dan Iman ....
Since dah lapar , aku just stop tepi jalan and ada tongkol kayu nih buat tempat duduk , so kami duduk bertenggek ramai ramai kat sini sambil menikmati lunch kami.   Rasa sedap lak makan maggi telur rebus semua !!!!

Kesan dari kebakaran hutan boleh di lihat.   Kebakaran hutan adalah fenemona semulajadi ... ianya tak dapat di elakkan and ianya perlu utk ekologi system perhutanan ... cuma perlu kawalan aja.
Bila dah makan semua, kami meneruskan perjalanan nak menuju ke Prince Of Wales Hotel.   Turun dari Red Rock Canyon Parkway, simpang nak ke bandar Waterton ... ada sungai yang jernih dan bersih.  So berhenti sekejap tengok tengok.
Alhamdullilah bila sampai kat Prince of Wales Hotel nih, parking dia banyak and senang ... mungkin orang tak ramai sangat kot.
Inilah Hotel yang TERSERGAM INDAH ... dan menjadi Iconic Bandar Waterton.
Menurut Urban Legend, hotel nih agak berhantu ... so berhati hati kalau duduk sini hahahhahahaha
Ada orang offer utk ambilkan gambar kami sekeluarga ..... simpan di sini buat kenang kenangan
Inilah view Tasik Waterton dari atas bukit di Prince of Wales Hotel.  Kawasan nih anginnya ... amat kuat !!!!!   Kita yg besar nih pun boleh rasa macam boleh terbang jer kena tiup angin ... macam tuh ler kuatnya angin nya ....
Inilah Tasik Legendanya .......
Orang yang sama offer diri untuk ambilkan gambar kami sekeluarga ....
Selepas bergambar dan jalan jalan kat atas bukit tengok tasik Waterton tuh, kami terus bergerak ke destinasi seterusnya.   Sebab kalau nak check in pun awal lagi.   Destinasi di dalam bandar kecil itu sendriri, iaitu Cameron Falls.

Cameron Falls nih betul betul dalam bandar ... and parking pun senang.
Nak ke sini amat mudah .... dan dari jalan / parking pun boleh tengok air terjun nih

Lihat ler gambar gambar seterusnya ....
Ada di sediakan trek utk naik ke atas ....
Jadi boleh ler ambil gambar dari atas lak.
Suka tgk batu batu dia yang warna warni !
Trek / trail dia ....
Selepas penat ... pekena aiskerim memang NIKMAT !!!!!!!
Rehat rehat kat depan bilik hotel.   Sambil minum teh !!!!  Seronok dan tenang rasanya ....
Kat depan hotel lak, ada tasik ... jalan tak jauh pun ....
Inilah Tasik Waterton tuh ....
Sebab bandar nih memang di dalam Taman Negara, so memang banyak haiwan haiwan liar yang berkeliaran .... kalau dah jinak macam nih, kenapa nak panggil haiwan liar lagi ?  Hehehhe

OK ... tamat ler hari pertama kami di sini .... sebab penat dari pagi lagi dah kuar rumah ... so kini masa utk berehat ....

Kita bersambung lagi ya .......

1. nampak gambar hotel tu terus terdetik.. macam haunted aje..
    :)) ..
    memang haunted kan!
    saya googled dan jumpa banyak cerita pasal hantunyaaa...

1. Betul tuh ..... Hotel nih memang trekenal dengan haunted dia .... dan jgn terkejut harga dia agak murah sedikit (tak banyak) ....so far kita org memang tak berani ler ...

2. tak ada orang celup2 kaki ke kat tasik tu ? kalau
    saya tuuu jakun dah hahaha mesti rasa nak at least celup kaki..

1. Actually tasik nih kalau musim panas, ada yg mandi manda juga ... tapi sejuk ler .... celup celup kaki nih biasa .... kalau musim panas , memang sedap