Friday, October 07, 2005

Ramadhan Al-Kareem

Ramadhan Muncul Lagi ..... RAMADHAN AL-KAREEM akan diucapkan dikalangan masyrakat Sudan sesama sendiri ... ALLAH UL-AKRAM perlu dibalas .....

(Ramadhan Yang Mulia .... Sesungguhnya Allah yang Memuliakannya) .....

Bulan Ramadhan sudah tentu ler kita akan terkenang kenangkan akan JUADAH BERBUKA puasa ... tetapi kami di sini tak ada apa yg nak dibelikan .... Bila gi pasar tadi ingatkan ada ler benda benda yang menarik untuk dibeli buat juadah ... tapi macam biasa ajer ....


Walau di mana berada, malam Ramadhan tetap dihiasi dgn amalan Sembahyang Sunat Terawih .... Jan jadi Bilal (Azan), Mantaszakar jadi Imam .... Sondoz jadi Bilal waktu terawih


Apabila kami sampai di Souq Markazi tu, berebut rebut anak anak ini menawarkan servis mereka ... BEG PLASTIC atau kereta Sorong ... kalau kereta sorong dia orang akan ikut kita beli barang ...


Kepenatan di Bulan Ramdhan .... Rehat rehat kan badan selepas penat berniaga


Tawar Menawar adalah menjadi satu kemestian di pasar ini ....


Selain dari tawar menawar .. adalah peminta sedekah .... Aku sempat merakam kan gamabr peminta sedekah ni ... sebab aku tgk dia cantik .. anak dia pun cantik .. so Sudan bukanlah miskin, sebab ada negara yang lebih miskin datang ke Sudan dan mintak sedekah!


Gerai sayur sayuran yang terdapat di sini ... Gerai IKAN ... tunggu sampai tahun depan pun mungkin tak ada !!!


Terung dan Bell Pepper ... antara sayur sayuran yang banyak terdapat di sini


Timbunan Buah Tomato di mana mana ajer di dalam pasar ni ... aku rasa nilah buah kegemaran dia orang kot !!!


Tomatoes yang masak meranum ... tak terliur ker???


Buah tembikai yang mengunung tinggi .... Sebiji dalam SD 800 (RM 12) tapi dia orang cuba nak tawar ..nak dapatkan SD 300 (RM 4.5) sampai esok pun tak dapat!!!!!!


Jan dan Sondoz .... berposing di kedai tembikai!!! Azam cuba tawar menawar nak dapatkan sebiji SD 300 ... dapat tapi dapat yang KECIK ler!!!!


Inilah gamabr yang bakal menghiasi ruang SALAM PERANTAU di Utisan Malaysia .... ni sebelum nak gi sembahyang Jumaat ... Iya ler tak kan nak ke pasar Souq Markazi tu beria ria nak pakai Jubah pelbagai!!!! Ellloooooooo...

2 comments:

  1. mantazakka1:19 AM

    nice pictures.... btw, Bang type name saya tu yg benar... Mantazakka, bukannye mantas zakar...

    ReplyDelete
  2. Mantazakka .... Lamanya tak dengar cerita!!!! Skg Man di mana? Tolong bagi email Man ya!

    ReplyDelete