Friday, January 10, 2020

Indahnya Pengerang ... Asam Pedas Sri - Tanjung Balau

Agak kesekian waktu jugak aku menyepi dari berblogging ... macam kekekangan waktu sahaja ...  Aku lebih kepada IG yang mana agak cepat dan mudah ... tak perlu nak fikir fikir , snap and post , tulis sikit sikit caption dah !

Tapi bila tengok atau jalan jalan blog kawan kawan yang masih aktif,rasa macam teruja dan seronok lak nak update update nih ...

Since aku lama kat Pengerang (almost 2 years), maka tak aci ler kalau tak ada apa yang menarik di sana kan!

Maka Terimalaaaaaahhhhhhhh ........


Jambatan Sungai Johor - yang menghubungkan tanah besar belah Pengerang ngan Tanah besar belah Johor Baharu.   Ini adalah mercu tanda yang WAJIB kalau nak ke Pengerang (Unless kalau orang ambil jalan lama melalui Kota Tinggi)  Tapi Jambatan nih memang ler telah mejadi IKON bagi kami di sini ...


Tempat yang nak aku cerita nih adalah tempat yang agak unik dan ala ala bukan di dalam radar gitu !  Hanya orang orang sini jer yang tahu tempat nih.  Dari Desaru kita ambil jalan arah ke Tanjung Balau .  Pemandangan nak ke sini pun dah begitu indah !!!   Kalau aku bawak anak sedara ker kawan kawan ker, p[asti aku akan park kat tepi and suruh dia orang posing kat tengah tengah jalan .... memang cantik.   Dan tak perlu risau, kereta memang tak ada dan kalau ada boleh di bilang atau kira ngan jari !


Inilah aked kedai kat tepi Pantai Tanjung Balau.   Nak cari Aked nih, kena masuk ikut Museum Nelayan ... ikut jer sampai ke hujung .  Ada parking lot (percuma)





























Iya ... inilah kedai Asam Pedas Sri ...



Kat kedai nih tak ada ler berjuta juta jenis lauk .... walaupun tak banyak choice , tapi ASAM PEDAS dan KARI dia JULING MATA !!!!


Asam Pedas Ikan Kachi ... satu belanga dia masak !  Yang istimewa dia, ikan nih ikan segar yang baru naik ke darat !!!


Ikan dia memang segar segar ! Nampak tak betapa segarnya ikan nih !!!!


Kalau makan asam pedas memang kena makan ngan telur dadar kosong ker??? Telur Dadar kosong / bawang .... nampak simple , tapi peerrgghhhhhh !!!!!!!!!!!!!




Inilah set makanan aku !!!   Memang boleh juling mata !  My favorite part kepala !   So memang siap call suruh simpan !!!


Licin aku makan !!!!


Tanjung Balau akan menjadi salah satu pusat tarikan di Johor / Desaru.   Jadi dan boleh tengok dah ada sign board pelbagai !



Dah macam kat Bali dah kannn ... ada love love sign lagi !!!!


OK jom balik ler .... inilah jalan keluar dan boleh ke Desaru ....



2 comments:

  1. Tq for sharing ni..alhamdulillah dpt cari kedainya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahaiiii .... rindu lak nak ke sini lagi !!!!!!!!!!!!

      Delete