Monday, October 02, 2006

Hari Kedua di Istanbul (Part 1)

Aiiyyooooo very very d lama nak update the BLOG .... bukannya apa, sekarang ni kat Site Internet agak susah sikit ... sebab boleh di katakan semua CONTRACTOR dah terminatekan atau dah tak bayar ngan Service Providers ... so ala ala No Internet gitu kat Site ....

Walau macam manapun ... BLOG tetap MEMBLOG ......

So pada keesokan hari nya ... selepas sarapan di hotel tuh, aku pun mula ler belek belek buku Lonely Planet aku tuh ... and kat Istanbul nih, nakmintak Information / Map kemain susah, ala ala semuanya nak jual .... Apa dia ingat Euro tu macam Rupiah ker??????

Sebab aku ni ala ala very the cheapskate gitu ..... so tak ler beli map ker apa ker .... sebab aku tau, ada dua tiga Information counter yg akan kasi map free ... more over, kan aku ada LONELY PLANET gitu .......

Maka Terimallaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhh .....................

Inilah scenario pagi di belakang main road Hotel Agan ....

Inilah Mass Transit dia .... bersih , efficient and cantik gitu .... nak naik pun senang , bayar dalam Euro 1.35 gitu per trip ..... tiket beli kat kedai Token .... tiket dia pakai TOKEN ajer ....

Selamat Pagi En Ghaz .... kirim salam kat Sunflora yaaaaa .... tak pa saya rela di ambil gambar ... ambik ler banyak banyak ..... budak ni kerja kat farmasi ... aku pagi pagi nak ke farmasi nak cari cream panas .. sebab malam tadi aku tidur ala ala kena simpul mengkarung gitu ......

Inilah Masjid Yeni , masjid baru tuh ... ianya tak jauh dari Hotel Agan .... so sebab aku ada masa yg banyak sementara nak tunggu Jumaat, aku jalan jalan ler ....

Minaret ..... aku suka sangat tgk seni bina kat sini taauuuu ....

Burung burung merpati bebas berterbangan di kawasan masjid ....

Sebab di pagi sangat ... so ala ala burung ni pun baru nak cari makan gitu .....

Sebelum sampai ke Pasar Mesir ... di sepanjang jalan / gerai ni orang jual barang barang untuk tanam .. macam baja dan benih

Pintu masuk ke Pasar Mesir yang menjual pelbagai rempah ....

Kawasan bazaar Mesir tu .... di sebabakan tujuan utama aku nak pergi Sembahyang Jumaat kat Masjid Biru ... so aku ala ala jenguk2 lite lite gitu ajer .... sebab aku kena jalan agak jauh gak nak ke Masjid Biru (aku ambik jalan jauh ... sebab nak tgk tgk pekan Istanbul)

Bukit di daki, lurah di turuni .... dan di sepanjang perjalan aku nampak banyak kedai kedai yg menjual pelbagai barang ... dan aku perhatikan kalau dia jual benih ... satu row tu benih ... pass tu kalau lorong tu jual pinggan mangkuk... satu lorong semuanya barang sama ......

Money money money .... itu ajer yg orang tua ni pandai cakap .... dia jual gandum utk di kasi makan burung merpati kat sini ..... ni di akwasan Masjid Sulaiman ..... (Anyway kat Istanbul ni masjid dia semuanya ala ala design sama ... dan banyak jugak ....)

Dia suka tgk aku ambik gambar dia ..... tapi zikir di mulut ala ala Money money money .... boolleeeyyyyy!!!!!!

Kawasan University Istanbul

University Istanbul

Masjid Sulaiman yg dekat kawasan University nih ... ni konon2 nyer ala ala artistic ler aku ambik gambar ... nak kasi silhoutte gitu .... boolleeeyyyy!!!!!!!!

Bendara Turki megah berkibar di gerbang University

Tau ler awak tuh pergi ke Turki , tapi berapa banyak mau ambik daaaaaaa .....

Tempat ambik air sembahyang ... aku rasa ala ala very the ounik gitu ....

Kubur / Makam di kawasan Masjid Sulaiman ......

Terpaksa sambung lagi .... sebab dah nak balik berbuka puasa .... so teruskan men-click ke laman ini yaaaaaaaaa

No comments:

Post a Comment