Saturday, October 07, 2006

Hari Keempat dan Terakhir Di Istanbul ....

Dah masuk hari Keempat, dan petang ni aku akan balik semula ke Dubai untuk balik ke Kuala Lumpur.

Pada hari ni, aku memang dah decide utk spend my morning kat Topkapi Palace. Topkapi Palace, adalah MESTI DI LAWAT!!!! Memang berbaloi ... dan make sure kalau ke sini, spend your time leisurely ... jgn terburu buru .......

Kat sini (Topkapi Palace) macam macam ada .... siap ada bahagian koleksi peninggalan Rasullah SAW (tapi tak boleh ambik gambar). Kat sini memang syahdu, siap ada live orang ngaji ....

Di sini juga kita boleh akan kebesaran dan kegemilangan zaman Kesultanan Othmaniah dahulu .....

Maka Terimaaallllaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh ..................

Mercu Tanda / Arca menuju ke Gerbang Istana ....

Arca ni dari sudut yang berlainan ....

Pintu masuk ke Istana ... pelancung berpusu pusu ....

Anak kecil menjaja JAJAN / TRINKET di dalam kawasan Istana ....

Inilah replica / model seluruh kawasan Istana Topkapi ... memang besar dan gah sekali ....

Di dalam Istana ni, ada banyak bangunan / bahagian .... macam dapur banguna lain , bagunanan lain, tempat terima tetamu bangunan lain, temapt belajar bangunan lain dan seterusnya .... so ni adalah salah satu gerbang/pintu menuju ke bangunan (ooppssss aku lupa lak di nak masuk ke bangunan mana

Bayangkan pada zaman dahulu lagi, dia orang dah dapat barang barang dari Negeri China ... so ni adalah salah satu pinggan yang terdapat kat dalam bahagian koleksi yg di buat kat bahagain DAPUR ...

Inilah kawasan dapur Istana .... di katakan , dalam sehari, dapur ni akan mengendalikan segala persiapan dan makanan utk seluruh / seisi Istana ..... punya ler besar dapur nih ....

Salah satu koleksi Kendi (Ewer dalam bahasa Omputih) nyer ....

Koleksi koleksi barang barang ukiran (tembaga ler aku rasa) ..... aku rasa amat unik sangat ukiran dia .....

Lihatler ... rasa macam kita pergi ke Terengganu lak .... seni ukiran peninggalan zaman berzaman ....

Lagi koleksi pinggan dia ..... Kalau nak tau dinasti apa ker apa ker, click gambar nih, sebab kat kertas tuh ada tulis hehehhehehehee ....

Aku rasa ni pintu masuk ke bangunan / bahagian anak anak Sultan kot .... rasa nyer ler .. ala ala macam ni bangunan sekolah ler gitu (Eeelllooooo perlu ker rasa rasa nih ... !!!!!)

Lihatler ukiran ukiran pada bangunan nih ....

Tempat minum dan basuh kaki ker????? Ntah ler .. sebab tak ada lak tulis dalam aku punya guide hehehehehheee

So kat depan bangunan ni ler yang ada tempat "basuh kaki" tuh hehehehheheee

Aku suka sangat tengok kemasan dinding Istana nih ... boleh dikatakan kesemua bangunan atau bahagian mempunyai kemasan dinding yang begitu kaya ngan hasilan seninya .... cantik cantik sekali .......

Inilah ruapanya ruang dalam bangunan (Lupa ni bangunan apa ....) Tapi kita boleh tgk sendiri , begitu indah nya seni di dalam bangunan nih .... tu ler .. tu dulu dulu zaman raja raja dulu ... rasa rasa macam teringin lak nak lihat in real macam mana raja raja dulu hidup hehhehehee ....

Sebenarnya aku nak ambik gambar ni ala ala muka dia clear, pass tuh jeriji tuh blur ... tapi lain lak yg jadi .... mmmmmm taruh jugak ler .....

Aku ala ala terpegun dan ter mesmerize gitu tgk betapa cantiknya dan seninya kemasan bangunan nih ....


Pass tuh ala ala , terkedu lak tgk guard nih asyik senyum and nak suruh aku tangkap gambar dia ... dia minat pasal kamera ... lama dia bedik kamera aku ... dia tgk kamera ajer ler!!!!!

Guard tuh suruh aku posing sebab dia nak cuba ambik gambar guna kamera aku ... dia ala ala kagum gitu ngan ... aiiyyooooo ngam kamera aku laaaaa tak kan ler ngan aku kotttt!!!!!! Perlu ker???????

Haaaaaa yg ni aku ingat betul betul ... ni ler pintu masuk ke bilik BERSUNAT gituuuuuuu!!!!!!!!!!!

Ni dia tak tulis apa apa, so aku assume ni ler bangku untuk bersunat kot!!!!! Abis apa lagi dah ada dalam bilik bersunat gitu kaaannnn!!!!!!!!!!!

Kawasan menghadap ke Laut .... tempat raja bersantai sambil breakfast / tea gitu .... boleeeyyyyyyyy!!!!!!!!!!!

Cantik kaaannnn ...Aiiiyyyooooo aku tau ler aku tak cantik gitu .... maksud aku kawasan ni ... menghadap laut and boleh nampak Istanbul gitu .... very d cantik ....

Lagi pemandangan menghadap laut ...... aku suka sangat ....

Dia pun ada concept bali and fountain gak .....hehehheheee

Sebab ni musim panas dah ... so tak ada ler banyak bunga bunga yang tinggal ...

Bunga bunga yg ada ... dah tak banyak ... aku percaya kalau musim bunga sure banyak dan cantik2 punya ....

Aku pun dah lost count dah nama nama bangunan/bahagian kat dalam Istana nih .... tgk ajer ler yaaaaaaaa

Guard Dagu Panjang ... aku teringat kat sedara Abg rahman aku yang di Mantin ... arwah ler dahhhh ....

Aku suka akan bangiunan nih , sebab ala ala ada soothing effect gitu .... ada fountain , ada garden ..... memang macam cite raja raja ....

Kalau nak pergi berperang ... hhaaaaaaaaa macam ni ler kena pakai kaaannnn .... tapi berat ler baju nih!!!!!

Di luar bangunan macam parliment ler .. ala ala balairong seri atau conference hall gitu ... Indah sungguh ukiran gate dan pintu masuk dia ....

Pintu masuk ke Balai Rong Seri / Parliment dia gitu ....

Ni aku tak tau apa .... saja ajer ambik ....

Ni bukan ler Sultan dia ... tapi Mamat yg jual / sewa Audio guide utk masuk ke Harem ... dia boleh cakap macam2 bahasa .... Cuma Bahasa Melayu ajer dia tak boleh ... kkoosseerrr!!!!!

Inilah bilik bilik yg terdapat di harem ... nak masuk Harem kena bayar extra lagi .....

Inilah tandas Di raja gitu ..... so kalau nak tgk bilik tidur Raja ker atau tandas raja ker atau bilik mandi raja ker, jgn lupa masuk ke HAREM ..... bayaran extra 10 YTL tuh memang berbaloi!!!

Inilah bilik beradu atau istirehat raja ... di katakan raja/Sultan akan spend dia punya masa mm mmm mmmmm kat sini jugak .....

Ini bilik the QUEEN MOTHER , maknanya, mana mana isteri raja/ Sultan atau gundik yg ada anak lelaki, maka dia orang dapat priv duduk bilik yg besar ... sebab maklum ler , anak dia orang bakal jadi Raja/Sultan kaaannnnn .....

Gundik gundik akan mengintai Raja melalui jalan nih ..... Raja akan guna jalan nih, so semua gundik gundik ala ala akan gedik gedik kat sini ler ... supaya nanti dia akan di pick up oleh Sultan hehehehhehehee

Barisan barisan tingkap .... aku suka sangat tgk rumah kediaman Permaisuri nih ... sebab dia ada privlege utk dapat tingkap menghadap ke luar tembok ... boleh tgk laut lagi youuuu!!! Syaratnya kena ada anak lelaki!!!!

Pemandu pelancung yang membawa kami masuk ke kawasan Harem ... dia pun boleh cakap English dan peranchis gitu .... kalau dengar suara dia , ala ala merdu merdu gitu ... terutama bila dia cakap peranchis ... suka sangat dengar suara dia ....

On the way nak balik ke Hotel, aku kena lalu kat masjid Biru lagi, so aku pun singgah ker ke bangunan Makam Di Raja dia .... dalam makam tuh , ala ala semua kubur kubur ada ... siap ada kubur kanak kanak lagi ...... aku rasa kalau kubur lelaki dia akan letak serban kat atas tuh, kalau perempuan tak letak apa apa .....


Ni tak tau apa, tapi kat dekat kawasan Oblique tuh ....

Hippordome ... macam dulu dulu ada chariot race gitu di sini ...... check tgk dalam internet kalau nak tau detail dia hehehehheeee ....

Wajah seorang penjual makanan burung merpati .....

Kenaper nak balik dah .....


Nanti datang lagi yaaaa ... bawa anak dan isteri sama yaaaaa ....

Selamat Tinggal Istanbul .........

No comments:

Post a Comment