Tuesday, November 18, 2008

Iman Dah Sekolah

Alhamdullilah, semalam , Iman dah memulakan sessi persekolahan dia. Actually sekolah dia dah start waktu awal October lagi .... tapi di sebabkan nak kena buat macam macam, baru semalam Iman start bersekolah .... Aisyah (Kakak), tak tau lagi bila boleh start sekolah ... sebab masih lagi menunggu MUSLIM APPROVAL ... Afiq, nak sekolah ALAB ... so disebabkan sekolah ALAB tak ada ... hehehehheee maka dia tak sekolah ler lagi ...hehehhee

Maka Terimalaaaaahhhhh ....................

Inilah sekolah Iman ... tapi kat luar ajer ... sebab LELAKI tidak dibenarkan masuk!!! Sebab cikgu dia, kerani dia, pembantu dia, semuanya perempuan ... so kat dalam tuh dia orang tak pakai tudung and tak pakai jubah ... tak macam kat Malaya, kalau perempuan tuh pakai tudung, gi kerja sampai kat tempat kerja pun tudung tetap pakai ler kaannn ... and ala ala pakaian tuh memang dah sah sah ler menutup aurat kaaannn ... tetapi tidak di sini .... pakaian dia, aaiiyyoooooooooo YOU WILL NOT BELIEVE IT gitu , tapi di cover oleh Jubah Hitam!!!

Iman pose untuk semua orang ... sebab ni hari pertama dia pergi sekolah .... acually aku nak suruh dia senyum ,tapi tak sempat nak senyum aku dah snap kan .... Sekolah kat sini advantage dia ada TRANSPORTATION gitu ... tak yah nak gi hantar hantar ... sebab orang kat sini memang dah expect TRANSPORTATION kena ada ... so ni tengah tunggu bas sekolah dia datang ... tapi kat sini style dia, orang perempuan tunggu bas di dalam kawasan rumah ... bila bas sampai, lekas lekas kuar and naik bas ... tak ada main main kat luar gitu!!!

Tuition fees untuk sekolah nih ajer mencecah SAR 6,000 setahun .... kalau sekolah YIS lagi mahal, sampai SAR 45,000 setahun .... Untuk Iman, SAR 6,000 setahun termasuk untuk uniform (belum dapat lagi ... sebab duit pun tak bayar lagi hahahahhaah), makan, transportation dan pelbagai lagi .... since sekolah di sekolah tempatan, semua borang borang dan surat menyurat dalam Bahasa Arab .... dah ler tulisan Jawi aku ala ala kotak kotak batu bata gitu ... form yang dah di isi di suruh isi semula , sebab kena gi buat medical check up kat Hopsital RC bukannya kat Hospital swasta !! So macam mana tuh!!!!

Walaupun ikan banyak , tapi aku tengok kucing kucing kat pasar ikan ni macam tak cukup zat ajer .... pass tuh banyak kurap lak tuh !!! Kesian lak aku tengok! Tapi kalau aku ambil bawak balik, umah aku lak bau taik kucing nanti , sebab pagar kat tertutup, pass tuh laman tuh semuanya concrete .....

Pemandangan Petang di tepi pantai kat Pasar Ikan. Balik kerja semalam , aku terpaksa ke Ballad untuk ambil Fire Extinguisher aku ... so since dah ke Ballad, aku langsung ke Pasar Ikan untuk beli Udang dan Ikan ..... anyway, aku memang suka akan pemandangan kat sini ... ngan nelayan nya , ngan burung camar dia ..... memang aku akan bawak camera and ambik gambar kat sini nanti ... tapi bila tuh ... TAK TAU!

Penjual di pasar ikan ni kebanyakannya BANGLA ... ada yang boleh cakap MELAYU .. itu biasa lah ... kan dia orang pernah datang ke MALAYA .....

Udang Besar ni sekilo hari ni SAR 45 ... Udang dia memang SEGAR dan BARU ... sebab kami goreng kunyit ajer ... terasa manis isi isi dia ..... memang sedap dan segar gitu!!!

Bangla tu siap explain kat aku pasal Ketam Jantan dan Ketam Betina .... katanya orang suka makan Ketam Betina .... Ketam Betian lapis bontot dia lebar , and ketam Jantan , lapis bontot dia runcing ajer ....

Kat Yanbu ni , jalan jalan dia pun ada gak landskap taman ... di tanam pokok ni sepanjang jalan ... cantik sebab bunga bunga dia banyak ....

Hari pun dah nak senja ... so balik ler aku ........(Actually waktu update post nih, wife aku dah bising dah suruh aku siapkan Iman cepat ... sebab skg ni dah kul 6.50 ... tapi Iman tak siap lagi!)

5 comments:

  1. selamat menempuh alam persekolahan iman!! uncle dulu masa kecik2 rileks jer, tak nangis pon. Mana ada uncle nangis.. uncle pergi sorang-sorang jugak macam iman nih. Lagi terror uncle buat urusan sendiri semua. Mak ayah uncle suruh duduk rumah jer.. hahahaha! (iman percaya ker?)

    ReplyDelete
  2. Pi ...

    Memang kelakar !!! Hehehee .. Nanti I bawak Iman gi jumpa Ayah/Mak Pi nak tanya story nih! hehehheee

    ReplyDelete
  3. ketam jantan ketam betina - macam cerita nujum pak belalang larrr..

    ReplyDelete
  4. dah masuk sekolah pun Iman... meragam tak? apa pun , hari ni bila baca entry ni dapat ilmu.. pasal ketam jantan ketam betina...kaaannnn...?

    ReplyDelete
  5. en_me ...

    Hahahaha ... nanti kita cite pasal Itik lak yaaa ... baru real Nujm Pak belalang hahahhaa

    Rush;

    Iman suka gi sekolah ... dari dulu lagi dah ... hehehheee ketam pun ketam ler ...

    ReplyDelete