Saturday, February 11, 2006

Siri Menjelajah Iran - Bahagian Ketujuh (Terakhir)

Maka kini tibalah catatan terakhir di dalam siri jelajah ke Tehran … pass ni cite lain lak yaaaaaa …..

Keesokan harinya , aku telah di ajak oleh Sadegh untuk ke TOCHAL MOUNTAIN … Kawasan peranginan dan ski resort orang orang Iran … kalau tak jam sebenarnya tempat ni tak jauh, dalam 30 minutes ajer dari Rumah Sadegh, tapi disebabkan jam kat Tehran ni, aku rasa mau nak dekat dua jamk perjalananan ….

Maka terimalaaahhhhhhh

Sebelum berangkat ke Tochal ... singgah kat Apartment Sadegh nak jemput anak perempuan dia ... ni ler Apartment Sadegh ... skg ni Abg ipar dan mertua dia duduk ...

Nama Bank yang aku rasa unik .... TEJARAT bukannya terjerat ...tetapi macam pembangunan gitu!!!

Perlu ker globalasisi untuk PROTON??? Perlu ker? Mungkin perlu kot untuk tambahkan rugi dan hutang ... hehehehhehehee

Pintu masuk ke TOCHAL MOUNTAIN ... kena naik kete kabel ... seronok gak ...

Di atas puncak gunung .... Kalau nak main ski , kena naik atas lagi ... sebab dah lama tak bersejuk, rasa sejuk sangattttt ... nak tangkap gamabr pun rasa malas ... waktu ni ler rasa nak balik ajer!!!!

Aku Sadegh dan Mahdi ...Sejuk sangat ....

Tochal Mountain .....

Helicopter bersnow ... hehehhee

Bila budak ni nampak aku ambik gambar, dia beriya iya suruh aku ambik gambar dia .... so ala ala Mother Theresa gitu, aku pun ambik ler gambar dia ...

Kalau dah ke Parsi, tak jumpa kucing Parsi maka tak sah rasanya .... anyway, aku nampak ler beberapa ekor kucing parsi liar .... so nak lengkapkan koleksi gambar gamabr alwatan aku ke Iran , kena ler tangkap kan kan kan ....




Aku di kaki gunung dah ... aku notice yg kawasan pelancungan kat sini tak ada ler nak jual benda benda souvenir ni (trinket) macam kat tempat tempat lain yg kita lawati kan ...


Selamat tinggal TOCHAL MOUNTAIN dan Selamat Tinggal Iran .... Iran tetap ku kenang dan bagiku Iran sinonim ngan SADEGH .... Ingat SADEGH ... Ingat IRAN .... THANKS a million Sadegh for your kind and warm hospitality .....

5 comments:

  1. Anonymous6:38 PM

    Mr Ghaz..
    Lovely lovely pictures. what a spectacular scenery...
    BTW, how long you were in Iran? From Tehran ke mountain yg penuh salji tuh jauh tak? Cost of living mahal tak? transportation dia o.k tak?? hehehe.. I dah excited pulak nak pi Iran... thanks for sharing some of the lovely photo... and gambar pelayan restoran tu( Zenedine Zidane versi ada rambut) kuikuikui

    ReplyDelete
  2. Dear Ms Vios ...
    Hehehehhe I pergi sana kejap ajer ... dua hari (ala ala macam pergi sebulan ajer punya propah kan kan kan )

    Actually nak ke Tochal mountain kejap ajer, ala ala dari KLCC nak ke Ulu Langat gitu ... tapi jalan dia jem teruk ... it takes about one hour gitu!!! Cost of living sana quite cheap and things are cheaper than Malaysia kot ...

    Ms vios ... Thanks kerana sudi nak baca / tgk web saya ....

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:07 AM

    lerr.. iyer ke 2 days jer?? ingat ke pergi sekurang2nya semiggu.. so many activities you've done there. Cam 2 hari tak cukup jer..

    mr ghaz.. sy suka baca pengalaman org melawat negara org, ala-ala JJCM. Tak dapat ke sana, tp bila baca pengalaman org, terasa macam kita pulak yg pergi.. hehehe... and pls keep writing o.k!

    ReplyDelete
  4. ms vios .... hehehehhee propah ajer lebih ... anyway .. 2 hari tu penuh ngan aktiviti ... sebab my friend tau yg I tak ada masa lama lama ...

    Do you have any blog? Boleh lak I baca sama ...

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:38 PM

    Mr Ghaz.. sorry i'm no longer active in blogging. Not much time to write but I enjoys reading other's blog ;)

    ReplyDelete